RSC

Tuesday, July 15, 2008

EGO @ Rendah Diri

hai,

Owh hari-hari yang berlalu terlau sibuk. Jarang dapat menulis walhal, banyak isu yang nak dibincangkan. Harini rasa macam nak bincangkan isu Ego dan rendah diri. Apa yang best sangat isu nih??

Kalau kita cakap pasal ego, owh mesti teringat pada kaum adam. Ahhaaa;) Jangan melenting wahai kaum adam. Ini cuma satu klise. Dah lumrah manusia akan fikir macam tu. Tapi jangan tak tau, kaum hawa pun tak kurang hebatnya bila ego menguasai diri. Tapi hebat sangat ke bila kita ego nih? Ermm, agak nya la kan. Haha!

Banyak sebab yang menjadikan seseorang tu ego. Terutama kalau keupayaan diri dicabar. Pehhh! memang la rasa nak menang jek masa tu. Kadang-kadang tanpa sedar kita menjadi ego apatah lagi bila soal maruah di perkotak-katik kan. Tapi ada jugak yang membentuk perasaan ego dengan sengaja. Alasan?? sebab tak nak kalah atau nampak kecik! Hai, lumrah manusia, pantang di 'cucuk' sikit, mula lah hati disinggah si "tanduk dua" menyiram lagi minyak api kat hati yang memang sedia panas tu. Haih, mintak dijauhkan la dari perkara nih (tapi kadang-kadang tak sedar jugak) manusia.. manusia..

Tapi adakah itu bermakna kita tak boleh ada perasaan ego? Jadi kenapa wujudnya perasaan ni?
Perlu kah bersikap merendah diri 24 jam?

Owh, jangan la anda terlalu rigid dan statik. Bersikap rendah diri memang sifat yang dipuji. Semua orang suka. Tapi kalau dah dipuji pun masih merendah diri dan tak hargai pujian tu, memang alamatnya bukan setakat rendah diri nanti, tapi jugak akan membentuk personaliti lain iaitu tiada keyakinan diri. Ni sebab rendah diri yang melampau la ni. Lagi satu, kalau terlalu merendah diri, kita tak kan sedar kehebatan diri.Kita kena hargai kelebihan yang kita ada dan belajar menerima pujian.

Jadi sama ada kita memilih untuk bersikap egoistik atau merendah diri, biarlah mengikut pada situasi. Masih teringat lagi pada kata-kata seorang pakar motivasi--tukarkan setiap perkara negatif kepada positif!!

charlo~

2 comments:

~BeRry_DaD~ said...

asl kena tmpt n gy..ego 2 plu d suaikn..tp buyok la klu gurl ni sorg y ego..more imprtant kt plu sntiasa C00L..=)

riri said...

yerp;) cool je. layan