RSC

Friday, July 11, 2008

C.B or M.M.M

Oh,apa yg best harini? Cut Back (C.B) or Make More Money(M.M.M)? ermmmmm.. idea ni datang lepas baca buku the secret dreamworld of a shopaholic by sophie kinsella.

Dalam nak jalani hidup ni, slalu dengar orang kata, simpan bekalan untuk hari tua. Yelah selain amal ibadah, kene jugak ada simpanan supaya masa tua nanti takde lah kita meminta-minta pada orang semata-mata untuk teruskan sisa hidup.

fakta: menurut kajian dalam tahun 2010, purata pendapatan keluarga dibawah rm7k, adalah berada pada paras kemiskinan.--erm, gerun jugak la dengar ni. Tapi kalau fikiran balik tak mustahil. Sebab tengok saja lah, dalam keadaan sekarang pun kos hidup dah semakin meningkat. Apatah lagi beberapa tahun lagi.

Berbalik pada C.B atau M.M.M. Kalau kita memilih untuk C.B maka apa yang perlu dilakukan ialah track segala perbelanjaan yang dibuat. Mana-mana perbelanjaan yang tak perlu harus dibuang dalam perbelanjaan berikutnya. Owh, tak mungkin. Saya bukanlah dari golongan C.B tu. Kalau sesiapa dalam golongan C.B tu, percaya lah, mereka tak mungkin memiliki sepasang kasut N*ke, beg G*ess, jam F*ssil atau sehelai cardi dari Z*RA(sekadar beberapa jenama). Mereka ni juga tak mungkin mempunyai hobi mengumpul koleksi apa pun. Sebab bila ada hobi mengumpul ni maksudnya kena keluarkan duit. Alah, mereka yang amalkan C.B tak mungkin ada hobi. Sebabnya hobi apa pun mengeluarkan belanja. Dan tak mungkin mereka keluarkan duit untuk benda-benda yang tak berfaedah ni (kata-kata dari orang yang amalkan C.B) Kalau kamu, ye kamu.. sedang berusaha melakukan C.B, maka saya harap kamu berdisiplan lah ye. Sebab tanpa disiplin yang tinggi tak mungkin C.B akan berjaya!

Berbalik pada M.M.M. Ini adalah benda yang lebih baik pada saya. Sebab dengan M.M.M kita tak perlulah menidakkan segala kehendak dan kemahuan diri. Macam mana nak mulakan M.M.M?? Ada banyak cara dan peluang yang ada. Samaada kita sedar atau tak. Dan samaada kita nak atau tak nak. Semudah itu. Tapi ia perlukan kekuatan semangat, pengorbanan, kecekalan hati, kemahuan yang tinggi, dan banyak lagi. Kalau rasa tak sanggup, lupakan lah. Dan jangn impikan untuk mendapat lebih dalam hidup. Maaflah, pada saya mereka yang begini adalah golongan pemalas. Sebab dengan kesusahan sedikit pun mereka tak sanggup. Maka kalau merungut gaji kecil, tak cukup duit, kena berjimat, tak boleh shopping, nak beri pada mak lebih pun tak mampu. Hmmmmm dah lah. Anda je yang merungut. Banyak peluang tapi malas memang lah tak dapat nak ditolong.

Tapi saya suka pilih M.M.M sebab dengan cara ni kita dapat mengawal kewangan. Kalau nak lebih usaha lah lebih dan sebaliknya. Kita tak menyusahkan hidup orang dengan meminta-minta.

Nak tak nak mesti jalankan salah satu antara C.B atau M.M.M. Jangan ego dan berkata"Ah, susah nak la nak M.M.M dan aku bukan nya golongan C.B. Hish, semua tu mengarut" Ha, ni cuma kata-kata mereka yang ego. Kalau tak percaya, cuba la bawak mak ayah anda pergi membeli-belah. Belikan saja apa yang mereka hajati. Mampu x? Kalau tak mampu sebenarnya anda sedang melakukan C.B. Cuba tidak membeli apa yang bukan keperluan (kata mereka tapi hakikatnya, tak mampu). Jangan marah ye. Ni pendapat peribadi sahaja.

Apa-apa pun kedua-dua ni pilihan anda sendiri.

5 comments:

neverletmego said...

interesting topic...:)
free to share idea bout branded n 'ciplak' ones?

riri said...

owh thanks nadia;)
owh will. thanks for ide. i have lots of topic to share. just in term of time. owhh, i really havee many to share.

thanks nadia;))-

atiQah adNan said...

interesting riri! well done girl!

tp kan, ape yang riri katakan tu betul, sebab manusia diberi akal,hati dan pilihan.. kenalah pandai.. kita bukan saje control belanje tapi our entire life juga.. macamner kita nak macam tu la kita dapat...sebenarnye kemampuan tidak boleh diukur selagi kita tidak berusaha untuk itu.. but fer me segalanya boleh if kita sendiri mengkehendakinya untuk boleh.. salam~

Mohai@Mohd Aizuddin said...

thannnkkk for this info suka sgt... betul kata u.. makin lama pembelanjaan kita akan makin naik.. dr tahun ke tahun.. tp pendapatan kita naik ke x tahun ke tahun? tue yg din suka cara riri.. sbb u sorang usahawan. dlm islam pun mengalakkan kita berniaga. inshaallah.. rezeki di dunia nie byk2. tp masalah din yg utama.. sering di kondem dgn family? mcmner nak atasi? setiap sesuatu tue kena perlukan berkat dr ibu bapa kan..

Mohai@Mohd Aizuddin said...

thannnkkk for this info suka sgt... betul kata u.. makin lama pembelanjaan kita akan makin naik.. dr tahun ke tahun.. tp pendapatan kita naik ke x tahun ke tahun? tue yg din suka cara riri.. sbb u sorang usahawan. dlm islam pun mengalakkan kita berniaga. inshaallah.. rezeki di dunia nie byk2. tp masalah din yg utama.. sering di kondem dgn family? mcmner nak atasi? setiap sesuatu tue kena perlukan berkat dr ibu bapa kan..