RSC

Thursday, June 5, 2008

isu harga minyak

owh kesane sini semua bercakap ttg isu hg minyak yg meningkat secara mendadak nye. uhuh!pelbagai reaksi masyarakat terhadap isu minyak ni. hari ni sempat berbual, ym dan sms dgn beberapa org kawan. and yeah semua meluahkan ketidakpuasan hati dan paling menakutkan semuanya dipenuhi emosi amarah yg membuak!


owh, bawak bersabar ye. jangan cepat melatah wahai kawan2 ku. sungguhpun memang benar ada rasa xpuashati tu. mmg geram, marah yg amat sebab membebankan semua org!! tapi kalau setakat mengomel, takkan ke mana. tapi ini lah realiti masyarakat harini. asal ada je isu yang timbul, semua nak bising, naik angin dan macam2 lagi tanpa mengetahui hujung pangkal cerita. KOMPLEN, itu dah jadi lumrah. walaupun belum tau akhirnya macam mana tapi biasanya rasa puashati timbul lepas dapat meluahkan isi hati yang marah tu. tapi lepas tu apa tindakan susulan yang dibuat? ada ke? atau sekadar meluahkan rasa? kalau setakat dengar cerita dari satu pihak dan terus melatah. alahai... pendeknya akal saudara. dah kaji hujung pangkal cerita ke sampai nak mengata itu ini?


itu sebab kalau kita tengok di banyak tempat-tempat umum ada disediakan kotak cadangan/bantahan untuk orang luahkan rasa tak puas hati atau cadangan. contohnya di pejabat2, shopping kompleks dll. tapi cuba kita kaji, lepas dah hantar tu ada tak kita buat susulan samada luahan kita tu dah di ambil perhatian ke belum? ada tak? kebanyakkan nya x. setuju? kalau tak setuju xpe. cume pemerhatian peribadi shj;p


cuba kita fikir sejenak dan menjadi lebih rasional. sesuatu perkara terjadi tentu ada sebabnya kan? maka kat sini lah fungsi pemimpin2 yg dah kita lantik sebelum ni, untuk mengkaji punca kenaikan hg minyak ni. biar mereka yang bertanggungjawab ni selesaikan. walauapa pun parti yang kita perjuangkan, sesungguhnya mereke yang anda pilih itu tentunya hebat! beri peluang untuk mereka selesaikan terutama yang baru dilantik yang belum teruji kepimpinannya. ini lah peluang parti P** nak membuktikan kekuatan kepimpinan mereka.


lagi satu negara kita memang lah pengeluar minyak, namun malangnya hasil minyak di negara kita tak diproses dalam negara sebab kita xpunya kemudahan tu (dari sumber luar. kesahihannya masih tak dapat dikenalpasti.kalau ada yang tau silalah kongsi).


negara kita keluarkan minyak yang berkualiti. itu memang tak dinafikan. dan sepatutnya hasil negara adalah tinggi dari peng-eksport-an minyak ni. duit tu sepatutnya dapat dijadikan subsidi pada kita semua. tapi penah ke kita terfikir, duit tu kemana? adakah mungkin ia hilang begitu sahaja tanpa dapat dikesan siapa dalangnya atau digunakan untuk membiaya balik institusi yang mungkin hampir jatuh? hoho! takde siapa yang amik peduli sebelum ni. kenapa lepas dah jadi macam ni baru nak bising. bak kata pepatah sudah jatuh baru tergadah!


dari satu sudut lain pula, pernah kita terfikir bagaimana kedudukan kewangan negara kita, institusi2 kerajaan? prasan tak, rakyat malaysia pandai meminjam tapi tak pandai nak bayar balik. contohnya institusi macam ptptn, mara, kowaja, etc. mereka ni bagi pinjaman tapi berapa ramai yang bayar balik. bila mintak bayaran semula, dicari, semua marah (marah lagi..) merungut mintak difahami tak dapat keje lagi, gaji kecik, banyak nak pakai duit, mintak penangguhan, lari dan seribu macam lagi alasan. kalau sorang takpe la. tapi kalau beribu? tanpa kita sedar kerajaan dah banyak membantu di situ. bagi pinjaman pada institusi ni untuk mereka boleh memberi pinjaman kepada yang memerlukan dimasa depan. jadi MUNGKIN duit yang sepatutnya dapat dijadikan subsudi kepada rakyat dah di gunakan untuk kes2 seperti ini. wallahualam.


inilah realiti masyarakat harini. jadi berkata lah andai kita tahu perkara sebenar. kerana sesungguhnya diam itu lebih baik dan menghindarkan dosa. fitnah tu dosa kan?


owh, jangan salah anggap. saya bukan pro mahupun anti kerajaan. sekadar berkata berdasarkan akal bukan nya hati.

4 comments:

insan said...

sy stj per y riri kt kn 2..
jgn cpt naik angin mnduh phk ttntu tnpe tgk ape sbnr mslh 2..
sy pn trse knaikn harga mnyak tp gn otk tuk bfkr tp bkn gn mlt tuk mgata..
bkn ngr kiter nk ltk hrga y tggi tp ngr luar y mjual dgn hrga y tinggi..
pling sy tkejut der y mgeluarkn kata2 kesat n maki hamun..
kite org mly n bragama islm tp bleh mgluarkn kt2 bgitu tmbhn knytaan i2 d buat d fs..fkr sndiri la..
malu sy dgn org bgitu..

kaisu said...

wow!!
bleh jadik menteri nie...
hehehehe...
rumusan yg cukup kuat!

riri said...

insan,

tu cume pandangan sy je.
kenaikan hg minyak ni mmg da menimbulkan masalah dan membebankan.
siapa yg x terasa kan?
cume kite jgn cepat menuduh dan melatah.

klau kite sndri da berperangai macam ni.
aduhhh, org luar mesti senang je nak masuk dan mengkucar kacirkan lagi keadaan negara esp dr segi politik.

PEACE

riri said...

menteri??
ahahhaa.. jgn! diri sndri pun xcukup terurus lg;)-